مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22290 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

براي درمان بيماري روحي حب ذات و غرور چه بايد كرد؟
توجه شما را به نكات زير جلب مي كنيم: 1- از نظر معرفتي حب ذات غير از غرور است و يكي از پيامدهاي منفي حب ذات افراطي، غرور مي باشد، لذا در اين جواب به ريشه پرداخته و از اين رهگذر به علاج فردي مي پردازيم. 2- توجه داشته باشيد كه حب ذات يك حالت روحي صد در صد زشت و ناپسند نيست بلكه آنچه مذموم شمرده شده همانا غرور افراط گونه است كه موجب ناديده گرفتن حق، به چشم نيامدن ديگران و حقوق آنها و تنها خود را ديدن و هر چيزي را براي خود خواستن مي شود و الا اگر حب ذات و دوست داشتن خود نباشد ما هرگز به دفاع از خود، در صدد سير نمودن خود، رسيدن به كمالات مادي و معنوي روي نمي آوريم. 3- حالت افراطگونه حب ذات كه مورد نظر است و ريشه در يك شناخت غلط از خود و ديگران دارد و بر پايه سيستم شناختي نادرست بنا مي گردد، لذا راه كارهاي ارائه شده جهت علاج آن بيشتر به اصلاح شناختي توجه دارد و از همين رو از شما مي خواهيم به منظور رعايت و به كارگيري اين راه كارها بيشتر به مطالعه و تفكر و سپس تلقين بپردازيد. اما آن راه كارها به قرار زير مي باشند: الف) به فقر وجودي خود نسبت به خداوند سبحان توجه كامل داشته باشيد و يك لحظه از آن غفلت نورزيد؛ يعني، به يك خودشناسي و خداشناسي دقيق و صحيح بايد برسيد كه شما چه هستيد و چه مي توانيد باشيد و اگر لطف و فيض الهي نباشد چه خواهيم شد و آيا اصلاً وجود داشتم و مي توانيم موجود باشيم؟ {Sاگر نازي كند يك دم # فرو ريزند قالب هاS} در اين مورد بيشتر فكر كنيد، روزي چند سطر در اين مورد بنويسيد و آن را با صداي بلند بخوانيد (حداقل 10 روز). ب ) جايگاه خود را در مجموعه نظام هستي بيابيد كه ذره اي هستيد در بيكرانه عالم وجود كه گويا بود و نبود ما يكي است. همانندقطره اي در برابر اقيانوس انسان ها و يك ذره اي در مجموعه عالم هستي. در اين مورد بسيار فكر كنيد و چندين سطر در اين مورد بنويسيد (به مدت 5 روز) و روزي چند بار آن را با صداي بلند بخوانيد. ج ) به ضعف و نقص خود در دستگاه بدن و ناتواني در انجام كارهايي كه مي خواهيد انجام دهيد ولي نمي توانيد بيانديشيد و به يقين بدانيد كه تمام اين امور حكايت از تدبير مدبري مافوق همه تدابير بشري دارد و او تصميم گيرنده نهايي است. محصول اين انديشه خود را نيز در يك صفحه گزارش كرده و روزي دو بار آن را با تمركز حواس و دقت بخوانيد. د ) به پيامدهاي ناگوار حب ذات افراطي بيانديشيد و سرنوشت زشت اين گونه افراد را مطالعه كنيد و مد نظر داشته باشيد و كافي است برخي از اين پيامدها را نوشته و در كيفيت گرفتار شدن افراد به آنها تفكر كنيد كه چگونه با شخصيت پفكي و ابهت بادكنكي خود تراشيده به هضيض ذلت فرو غلطيدند. ه ) روايات و آياتي و ضرب المثل ها و حكاياتي كه در مذمت، عواقب شوم اين صفت بيان شده است، زياد مطالعه كنيد و براي مدت 10 روز حداقل روزي نيم ساعت از اين گونه مطالب (كتب اخلاقي) مطالعه كنيد: 1- قلب سليم، شهيد دستغيب 2- گناهان كبيره، شهيد دستغيب 3- جامع السعادات، نراقي 4- معراج السعاده، نراقي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.